måndag 12 januari 2015

Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV (2000)


















Title: Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV
Year: 2000
Dir: Lloyd Kaufmann
Review: M Original
***

Ska sägas först att jag såg filmen via en stream-sida på internet.
Inte sett en DVD eller Blu-rayversion av filmen alltså.

För ett helt gäng år sedan var jag med i ett band.
Vi hette The Melvin Junko Band, och hade tagit namnet ifrån The Toxic Avenger II (L. Kaufmann 1989).
Det hände ofta att vi i bandet satt i någon lya, åt enorma mängder popcorn, drack blasfemiska volymer läsk och ögnade Troma-filmer.
En riktigt härlig tid.
Var på gång att vi skulle spela in en låt och skicka till Troma för att förhoppningsvis hamna på något soundtrack.
Det blev aldrig av tyvärr.
Vet inte exakt hur många av Tromas titlar vi såg, men det var en hel del.
En favorit var den första Toxic Avenger (L. Kaufmann 1984).
Efter många herrans år tänkte jag att det var dags att förhoppningsvis kunna återuppleva den goda tiden genom att se The Toxic Avenger IV för första gången.

Filmen tar avstamp i Tromavilles skola för "speciella barn".
Helt plötsligt blir skolan attackerad av en terrorgrupp i blöjor som hotar att spränga hela skolan.
Toxie dyker upp, och i en av världens längsta sekund-scener så ska han och hans sidekick LardAss (Joe Fleishaker) hindra gruppen från att spränga sin bomb.
Detta misslyckas och av någon mystisk anledning så blir Toxie skickad till ett alternativt universum, till Amortville.
Till Tromaville skickas då Noxie, Toxies onda tvilling från det alternativa universumet.
Det blir direkt konstigheter då Toxie är vänlig i det knepiga universumet där alla är sura skurkar.
Noxie i sin tur beter sig i Tromaville, sliter armarna av polischefen, kastar barn in i väggar och liknande illdåd.
I Tromaville slår sig Noxie i lag med den korrupte Sgt Kazinski, spelad av Dan Snow som vi känner igen som Cigar Face från The Toxic Avenger.
Toxies flickvän Sarah (Heide Sjursen) blir gravid, med två olika män... eller två olika Toxic Avengers.
Nu måste Toxie komma tillbaka till Tromaville, och Noxie skickas tillbaka till sitt universum så att det återigen kan dansas och fröjdas på Tromavilles gator och torg.

Det jag uppskattade med Troma var att filmerna kändes som att de var gjorda med låg budget med mycket kärlek och humor.
Visst var det B som tusan, men det fanns ändå någon slags kärlek bakom dem.
Men... det var länge sedan.
De senaste filmerna från Troma man sett har varit skämskudde fram, och det känns som att hela glädjen är borta.
Numer känns det som att filmerna görs mest för att de "ska" göras, inte för att någon vill egentligen.
"Ha med tuttar, några dåliga effekter, lite avdankade porrskådisar eller musiker som gästspelar och sen återanvänd scener som funkade förr.... pärla"
Citizen Toxie är inget undantag tyvärr, det här är bara tragiskt att se.
Pruttskämt staplade på varandra, uppmixat med lite naket för att blidka publiken och en riktigt tunn story.
Utöver det är det också simpla, ganska plumpa skämt om utvecklingsstörda, homosexuella och andra grupper av människor.
Nej, jag står inte över att fnissa åt sådana skämt, men här blir det bara tröttsamt och det blir aldrig roligt.
Där de äldre Tromafilmerna faktiskt lockar skratt i sina "politiskt inkorrekta" skämt faller denna rulle helt platt.
Tror inte jag skrattade eller fnissade en enda gång, och det hade jag verkligen hoppats på att kunna göra.
Jag har svårt att se vilken publik de riktar sig emot med denna, för det mesta, om inte allt, man gillade med de gamla Toxic-filmerna är här ersatt med.. ja, trams.
Känns som en blodigare och mer avklädd variant av valfri Stefan & Krister-fars ungefär.
Skitnödigt, och det känns nästan som att det skulle komma ett laugh track för att visa oss vart det är kul.

Effekterna i filmen ska jag inte säga jättemycket om, för jag tror att versionen jag såg var lite klippt.
Eller så hoppas jag bara att den var klippt.
Var den inte det så är filmen motorsågad i klipprummet av en blind med neurosedynarmar, för det är riktigt hackigt stundtals.
Det man ser i effektväg är.. ja, Troma.
Något som stör mig något fruktansvärt med denna är alla helt oförklarliga lösmustascher och annat de ska larva sig med.
Nej, det är inte roligt, det är bara fånigt och ökar ytterligare på tanken att man ser en fars ala svensk sommar.
Det känns riktigt tråkigt att plocka fram stora häcksaxen mot ett bolag jag genom åren försvarat och sett som nytänkande.
Men med denna känns det som att de slog den sista spiken i kistan för mitt intresse iallafall.

Skådespelarna då?
Röstskådisen som gör The Toxic Avengers röst, Clyde Lewis, funkar.
I övrigt är det inte mycket att hänga i julgranen alls.
Ni förstår kanske själva hur illa ställt det är när Ron Jeremy är på toppen av skådespeleriet.
Det är snäppet sämre än valfri 70-tals horisontalfilm ungefär, fast gjord 2000.

Det är svårt att ge en recension av den, för genom hela filmen satt jag bara och retade mig på vad de gjorde mot en filmserie och ett bolag jag faktiskt gillar... gillade.
Hur de använde sig av enkla knep för att försöka vara putslustiga eller "provocerande".
Extremt tröttsamt och jag drog inte på munnen en enda gång trots Tromas många försök att vara roliga.
Jag tackar inte nej till våld och naket, men här bryr jag mig inte ens för jag är för irriterad av den genomusla filmen jag suttit igenom.
Det finns ju en skala som människor inte förstår när det kommer till att se en dålig film och dyrka den, och se en dålig film och hata den.
För många är ju en dålig film alltid en dålig film.
En "so bad it's good" har vissa saker som gör att trots att filmen är dålig så tycker man om den, man skrattar och har roligt.
Citizen Toxie är en svettig tonårings blöta tuttfantasi kombinerat med en föredettings filmskapande, där ingen av dem borde närma sig filmmediet alls.
Känns tråkigt, men det går inte att skärma av sig från att detta är riktigt jävla dåligt bara.
Men Stefan & Krister med blodstänkt?
Nej, ni har tappat mig Troma... tur att ni har ett gäng sköna titlar från tidigare år man kan rensa ögonen med.
Troma r.i.p

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: *
- Effekter: **
- Skådespeleri: *
- Helhet: *



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar