lördag 7 februari 2015

Halloween III: Season Of The Witch (1982)











Title: Halloween III: Season Of The Witch
Year: 1982
Dir: Tommy Lee Wallace
Review: M Original
***

Ibland ramlar man på uppföljare som helt ändrat inriktning från originalfilmen.
Man får helt klart säga att Halloween III är ett prima exempel på en sådan sorts uppföljare.
Planen enligt John Carpenter var att bryta sig loss från Michael Myers-historien och istället göra en Halloween-film varje år med en ny historia.
Del tre skulle bli det första försöket till det, men folk saknade Michael Myers och planerna gavs upp.. tyvärr.
Det hade kunnat bli en 80-talsversion av Masters Of Horror (2005), ett program som tyvärr gjorde mig lite besviken.
Läskande tanke på vad alla de där guldregissörerna kunnat åstadkomma med denna idé under 80-talet istället.
Men tji fick vi... publiken var inte imponerad av del tre i Halloween-serien och de resterande uppföljarna kretsar kring Michael Myers.

En regnig natt ramlar en man in hysterisk på en bensinmack och säger att alla kommer dö.. ALLA!
Mannen bär på en Halloween-mask och faller ihop.
Mannen hamnar på sjukhus, där han sedan mördas av en mystisk figur som när en läkare jagar ifatt honom tar sitt liv i en bil.
Läkaren Daniel Challis (Tom Atkins) blir förbryllad av hela scenariot och misstänker att saker och ting inte står rätt till.
Han träffar på mordoffrets dotter Ellie (Stacey Nelkin) som vill få reda på sanningen om sin fars mord, och vem den mystiske mördaren är.
Spåren leder dem till den lilla staden Santa Mira, där en leksaksfabrik är belägen.
Fabriken drivs och ägs av Conal Cochran (Dan O'Herlihy).
Väl på plats förstår Challis och Ellie att allt inte är som det ska vid första anblick i den lilla staden.
Det visar sig finnas en ondskefull plan, och många kommer få en riktigt tråkig Halloween om den inte stoppas snarast möjligt.
Allt medan paret försöker stoppa det kommande hemska så rullar reklamen för Silver Shamrock, och Halloween rycker allt närmare.

Halloween III blev ingen publikfavorit, och på ett sätt kan jag förstå varför.
Hade man vant sig vid Myers och den storyn måste det känts konstigt att se en del tre där nämnde mördare inte fanns med, utan storyn var en helt annan.
När man vet om det gör det dock absolut ingenting, för Halloween III är en riktigt bra film i mina ögon.
Jag hade gärna sett efterföljande filmer göras enligt samma recept, med ett nytt äventyr varje år i höstmörkret.
För ska man vara helt ärlig var ju inte Myers-uppföljarna av tillnärmelsevis samma kaliber som del ett, som är ett mästerverk.
Det tog mig många år innan jag satte tänderna i denna film, men när jag väl gjorde det var det som en prinsesstårta till frukost.. alltså riktigt välsmakande.
Känns som sagt skönt att se den i efterhand så man inte dömer ut den på grund av att Myers inte är med.
Kan förstå att man blev besviken när den kom.
Minns ju när slutklämmen i Friday The 13th Part V: A New Beginning (D. Steinmann 1985) kom och hur besviken jag blev då.
Den filmen hade nog haft en annan klang och man hade kunnat uppskatta den mer om man vetat om att den man förväntar sig ska vara med inte är med.
Samma sak med Halloween III, men eftersom jag visste vid första kollen att Myers inte var med så retade det mig inte.

Storymässigt tycker jag den håller riktigt bra.
Det är spännande, annorlunda och bjuder upp till dans på skräcktemat med tycker jag.
Wallace har lyckats med att få in högtiden på ett bra sätt, med att maskerna blir ett hot i sig.. och vilket barn har inte en mask på halloween i USA?
Dessutom känner man ju avundsjukan på halloween-högtiden som inte var något man firade i Sverige när man var kid.
Klä ut sig till fräcka grejer och få godis? Paradiset.
Men man får nöja sig med att se detta fenomen på film istället medan man snaskar på godis man minsann fått köpa för egna pengar.
Storyn bärs också upp av bra skådespelare och ett bra soundtrack, där reklamjingeln för Silver Shamrock hänger med i dagar efter att man sett filmen.
Tom Atkins är man bekant med ifrån pärlor som Escape From New York (J. Carpenter 1981), The Fog (J. Carpenter 1980) och actionstänkaren Lethal Weapon (R. Donner 1987).
Han är bra i rollen som Challis, och jag gillar hur han spelar mot Cochran (O'Herlihy) som vi alla känner igen från mästerverket Robocop (P. Verhoeven 1987).
Cochran är sådär skönt ondskefull som bara typer som han kan vara.
O'Herlihy som Cochran har ju en sådan där pondus som bara bossar på vidriga företag har, sådana där som sitter och smilar i tv medan de planerar hur det ska göra livet surt för alla för att dra in lite extra kulor.
Perfekt för en film, inte lika lattjo när man tänker att de finns i verkliga livet.

Såg filmen klippt första gången, men min DVD-utgåva är oklippt och jag gillar verkligen effekterna.
Visst finns det vissa ljuseffekter som inte åldrats helt briljant, men våldet är riktigt bra.
Scenen där en kvinna får någon slags laserskott mitt i plåten är riktigt bra, och ser alldeles förträffligt oskönt ut.
Användandet av insekter i några av scenerna är riktigt bra, och jag märker att jag tar upp fötterna från golvet när de scenerna kommer.
Det är ett betyg gott som något.
Jon G. Belyeu som gjort effekterna har också gjort effekter i mästerverket The Goonies (R. Donner 1985) och han är verksam än idag, men skulle säga att dessa två filmer är hans prime.

Halloween III är en riktigt bra och rolig film, inte på humorsättet men på det där berg och dalbane-sättet.
Spännande, skräckigt och ett race mot klockan i en bra blandning, toppat med bra skådespelare och bra effekter.
Som grädde på moset har vi den där jingeln som etsar sig fast i hjärnan på direkten.
Jag ska säga att jag inte saknar Michael Myers titeln till trots, men har förståelse att det var underligt när filmen kom och han uteblev.
Vetskapen att han inte är med höjer faktiskt betyget, för jag är väl medveten om att min sura sida hade tittat fram om jag inte vetat om det.
Friday The 13th Part V som sagt.... där blev jag mitt sura jag.
Jag hade gärna sett en fortsättning på idén med en ny halloween-relaterad rulle varje år, men får vara nöjd med denna del iallafall för den är riktigt bra.
Känns som att den blivit lite bortglömd och kanske fått oförtjänt dåligt rykte.
I mina ögon levererar den på varje plan den behöver leverera och har åldrats på ett bra sätt.
Man kan se över de lite dåliga ljuseffekterna, för resten av filmen är så pass vass.
Halloween III är en stark film som jag tycker folk ska ge en chans om de inte gjort det, för det är den värd.
Den har känslan från 80-talet jag gillar, bra skådespelare, tuffa effekter, bra musik och den är annorlunda.
Har du en kall dryck, en skål popcorn och Halloween III har du receptet på en riktigt bra filmkväll i mina ögon.

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: ****
- Effekter: ***
- Skådespeleri: ***
- Helhet: ****



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar