lördag 21 februari 2015

A Return To Salem's Lot (1987)













Title: A Return To Salem's Lot
Year: 1987
Dir: Larry Cohen
Review: M Original
***

När jag skrev om The Stuff (L. Cohen 1985) såg jag att Cohen gjort flera rullar jag missat.
Q - The Winged Serpent (L. Cohen 1982) bland annat, och sedan uppföljaren till Salem's Lot (T. Hooper 1979).
Jag gillar Salem's Lot, och jag var livrädd för Mr Barlow när jag såg en bild av honom som liten.
Det är en bra och stabil skräckminiserie, och finns för en billig peng runt om nätet på DVD.
Rekommenderar alla att kolla in den, ifall ni missat.
Blev såklart nyfiken på uppföljaren eftersom jag helt missat att den fanns, där dessutom Mr Barlow pryder framsidan.

Joe Weber (Michael Moriarty) återvänder från Sydamerika där han arbetat som antropolog.
Han visar sig vara en sådan antropolog som anser att man som utomstående inte ska lägga sig i traditioner, seder och bruk.
När han återvänder till USA blir han satt på att försöka få sin bångstyrige son Jeremy (Ricky Addison Reed) att skärpa till sig.
De båda åker till Salem's Lot där Joe växt upp som ung och nu ärvt ett hus.
Ganska snart uppdagas det att hela staden tagits över av vampyrer, men det finns också ett litet antal "vanliga" människor som hålls som någon slags matkälla och för att sköta saker på dagarna.
Joe, som vampyrerna känner som antropologen som inte lägger näsan i blöt, vill att han ska skriva deras historia åt dem.
Jeremy lockas att bli en av vampyrerna, och Joe börjar inse att han måste sätta stopp för dem på något sätt.
Från oväntat håll lyckas han få hjälp med sitt uppdrag.

Alltså... någon The Stuff är det ju inte, så mycket kan jag säga direkt.
Inte heller skulle jag vilja kalla det en korrekt uppföljare.
Cohen hade ingen kontakt med Stephen King eller Tobe Hooper vad man kan utläsa, utan gjorde bara en egen variant.
Att Mr Barlow figurerar på framsidan är falsk marknadsföring då den gamle tandraden inte är med en enda sekund i denna film, men hey.. Cohen lurade mig.
Moriarty är som han är mest i filmerna jag sett med honom, han är ingen superrutten skådespelare, men känns lite obrydd.
Han spelar liksom inte på hela känsloregistret direkt utan håller sig inom samma stil även när han skulle behöva spela ut lite mer.
Kanske är "fel" filmer jag sett med honom, men hans stil passar bättre i The Stuff än vad den gör i den här filmen.
Dock ska sägas att Moriarty är den bästa av skådespelarna i den här filmen, för den övriga ensemblen knycker sig fram riktigt ordentligt.
Jag får vibb av Troll 2 (C. Fragasso 1990) när det rör skådespelandet.
Fast helt utan den där humorn som Fragasso aldrig menade, men som man som tittare skrattar sig glosögd till.
A Return To Salem's Lot är aldrig riktigt rolig på det sättet, även om skådespeleriet och effekterna är skrattframkallande.
Ricky Addison Reed är riktigt illa ute med sitt skådespeleri och föga förvånande blev denna film också hans enda.
Han skulle inte kunna spela sig ur en blöt papperspåse, och varje mening han säger är som naglar mot svarta tavlan.
Att den muffinsmjuka killen också ska spela någon slags hårding är bara fel.
Över hela skådespelarkartan är det under all kritik, och jag förstår inte hur Cohen kunnat godkänna det.
Iallafall inte när meningen är att spela in en korrekt skräckfilm, och inte en putslustig skräckkomedi.

Som jag nämnde i början var Mr Barlow en källa till mardrömmar när jag var liten.
Den som får mardrömmar av effekterna och maskerna i denna rulle bör söka sig till närmsta glasspaket, för något hårdare kan de inte se.
Buttericks måste dragit in en rejäl hacka när de sålde sin andrahandssortering till Cohen inför denna rulle.
I klarspråk, det ser riktigt dåligt ut, och man sitter och fnissar när det är meningen att man ska bli rädd.
Jag satte pepsin i vrångstrupen också vid första nackbettet då det är så smärtsamt tydligt att skådespelaren bara dreglar blod på offrets hals.
Är ju såklart trist att någon munspiller tranbärsdryck över hela ens fredagsdress, men rädd blir man ju inte.
Det känns billigt och extremt amatörmässigt när det kommer till effekterna, såväl som skådespeleriet.
Jag tror att jag hade ursäktat det om det var lokala tonåringarna som ville spela in en film efter skolan.
Då hade man ju torkat bort en tår av lycka ur ögonvrån och skrockat att det är kul att de håller på.
Men med en uppskattad budget på 12 miljoner dollar borde ju det rimligen kunna bli bättre än närmsta skämtbutiks billigaste masker.
De enda scenerna som skulle kunna klassas som godkänd är när två olika vampyrer får heligt vatten slängt i nyllet.
Men den ena förstörs av de ohyggligt fåniga naglarna hon bär.
Känns som när jag äter snackset Sombreros och envisas med att sätta dem som naglar och göra häxläten.
12 miljoner......

Det som stör mig med filmen är inte de dåliga skådespelarna och de ruttna effekterna.
Nej då, det kan man ju sitta och förnöjt fnissa åt i all sin pajighet.
Det som stör mig är att idén med en stad som styrs av vampyrer inte är helt oäven.
I de rätta händerna tror jag att själva idén skulle kunna ha blivit en bra och stabil skräckfilm.
Nu blir det mest löständer och styltiga repliker tyvärr.
Jag motsäger mig ju i de flesta fall remakes, men denna skulle kunna tjäna på en re-envisioning eller iallafall att någon snodde grundidén och gjorde något med den.
Jag vill gärna läsa in någon slags politik i filmen, men det finns inte riktigt underlag för det känner jag.
Ska jag säga något positivt är soundtracket helt okej.
Utöver det är tyvärr A Return To Salem's Lot en rätt sorglig historia, och jag retar mig fortfarande på att Mr Barlow är på omslaget och i filmen ersatt av en annan karaktär med gummimask.
Det går att sitta ett par stycken och skratta åt filmen, dess urusla skådespelare och pinsamt usla effekter.
Men det blir en sur eftersmak med tanke på titeln och att originalet är en vass film.
Kommer inte springa benen av mig för att leta rätt på den här ifall det nu finns en DVD-utgåva där ute.
Jag hade gärna haft sällskap av någon när jag såg den här filmen.
Då hade jag sluppit att sitta och säga syrliga kommentarer för mig själv och det hade kanske känts värt det av den anledningen.
Nu känns det mest som jag borde valt en annan rulle som kvällsfilm.. och jag poppade inte ens popcorn.

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: *
- Effekter: **
- Skådespelare: *
- Helhet: *


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar