onsdag 17 december 2014

The Human Centipede (2009)














Title: Human Centipede (First Sequence)
Year: 2009
Dir: Tom Six
Review: M Original
***

Ibland hör man talas om en film, och man blir lockad av storyn.
Kan röra sig om att det handlar om ett ämne som ligger en nära, eller bara att det låter så underligt så intressegnistan sprakar loss.
Så var fallet när jag hörde om Human Centipede första gången.
Det lät som att det skulle kunna komma att bli något nyskapande och kanske till och med... chockande?
Så jag var ändå lite intresserad när jag knäppte igång rullen första gången.

Två amerikanska kvinnor på semester i Europa hamnar i trångmål när deras bil får motorstopp mitt i skogen i Tyskland.
De råkar på en bostad där de söker hjälp.
När de vaknar dagen efter förstår de att de är fångade hos en person där det inte står rätt till i hjärnkontoret.
Fångade tillsammans med Lindsay (Ashley C Williams) och Jenny (Ashlynn Yennie) är också en asiatisk man (Akihiro Kitamura).
Den som håller de fångna är den förre kirurgen Dr Heiter (Dieter Laser).
Han berättar att han brukade arbeta med siamesiska tvillingar, men anledningen till att trion är där är en helt annan.
Hans idé och fantasi är mycket elakare än vad de någonsin skulle kunna föreställa sig.

Visst minns man första gångerna man hörde om exempelvis New York Ripper (L. Fulci 1982) och alla de där scenerna som folk sade var på riktigt.
Man var ju helt svettig när man skulle se den första gången.
Men, när man väl sett klart den kände man ju, trots att just New York Ripper är en bra film, att det man trodde man skulle få se var så långt mycket värre än det man faktiskt fick se.
Alla pratade om det där klyvda ögat så när scenen väl kom gick ju luften ur lite, eftersom den inte är så välgjord som man trodde.. eller ja, man trodde ju till och med att ett riktigt människoöga punkterades.
Men när man väl satt där så var det ganska plastigt och inte alls som man tänkt sig.
Human Centipede är precis likadan, med en stor stor skillnad.
Där New York Ripper och vissa andra lika omtalade filmer är bra filmer trots att de inte lever upp till snacket så är Human Centipede en dålig film dessutom.
Jag kan inte förstå varför folk envisas med att tipsa om den så fort det dyker upp snack om uppseendeväckande eller "chockerande" filmer.

Idén är som jag nämnde innan ganska kul, om än en ganska trist tanke att sitta fastsydd med munnen på någons röv.
Men utförandet och det slutgiltiga resultatet faller platt som en snedstekt pannkaka.
Det är bara en kul idé till syvende och sist, och inget annat.
För det första är skådespelarna riktigt dåliga, och Dieter Laser som som ska vara den obehaglige läkaren är så styltig att jag inte förstår hur han ens får plats i bilden.
Det luktar fusklapp genom hela filmen och det blir aldrig ens en gnutta trovärdigt.
Det är ansträngt och tradigt, med den där unkna känslan att Tom Six försöker göra en lite mer konstnärlig film på sina håll.
Det blir aldrig konstnärligt utan det känns bara ansträngt som sagt och pretentiöst.
Läser på imdb.com att Tom Six har sagt att han vill göra originella filmer som inte gjorts innan.
Visst, grundidén är annorlunda, men själva filmen är samma tradiga grepp man ser i allt för många nya filmer.
Nej du Six, mig imponerar du inte på det minsta, iallafall inte med del ett i vad som ska komma att bli en trilogi i Human Centipede-serien.
Inte sett del två och tror inte jag kommer göra det heller om jag ska vara ärlig.

Effekterna då?
Nej, de övertygar inte heller och det räcker inte med att ha en fräck tagline som "100% medically accurate" för att vinna över mig heller.
Återigen, idén med att ha tre personer ihopsydda på sättet som de sys ihop i filmen är fnissframkallande och hade nog funkat i en kortfilm på kanske 10 minuter.
Men som långfilm?
Nej, och mycket beror på det redan nämnda usla skådespeleriet och när effekterna inte heller levererar blir allt korthus i höstrusk alltså.
Manuset är också torftigt och bjuder inte på någonting egentligen.
Hade hoppats på att bli lite äcklad åtminstone, men det blir man aldrig för filmen är så taskigt gjord och skådespelarna är flingpaket med kläder.
Det finns så många andra filmer inom samma skola, där det är äckel och olustkänslor man ska få, som borde hyllas före denna.
Att Human Centipede blivit något slags måttstock för chockerande film ihop med likvärdigt värdelösa Srpski Film (S. Spasojevic 2010) är för mig helt oförståeligt.
Sett båda filmerna mer än en gång för att se ifall jag missade något första gången, men nej.. lika illa om inte sämre andra gluttningen.
Starka bevis på att det ofta är värre att tänka på saker än att se dem, för båda filmernas premisser är långt värre än slutresultatet som är en filmisk spya rakt på ens tallrik.

Hur kan man sammanfatta Human Centipede på ett okej sätt då?
Ja, det är en idé som gör sig bättre när man sitter och pratar om den.
Tom Six och filmfolket bakom denna borde i mina ögon lämnat det vid en idé runt lägerelden.
Jag gillar filmer som gör att man känner sig lätt illamående efteråt, men Human Centipede gör mig bara irriterad.
Platt fall som sagt, på alla plan.
Jag bara väntar på dagen då folk slutar hypea upp den här och Srpski Film som bra och sevärda filmer.
Nu måste jag rena mig med Cannibal Holocaust (R. Deodato 1980), där har ni en vidrig rulle på riktigt.

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: *
- Effekter: **
- Skådespeleri: *
- Helhet: *


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar