lördag 21 december 2013

War Of The Worlds (1988)

















Title: War Of The Worlds
Year: 1988
Creator: Greg Strangis
Review: M Original
****

Under 1990-talet bjöd tv4 faktiskt upp till dans ibland.
Nej, jag snackar inte Let's Dance eller någon liknande satsning där föredettingar haltar omkring i finskor och stela leenden och slimmad gabardin.
Jag pratar om när kanalen de facto visade lite sköna grejer.
Vissa av mina klasskamrater skavde sina handflator råa i svettig tonårsfrustration till den mjuksnuskiga tablåvätan Erotik i sommarnatten.
Då dimljus och frostad lins med ömma stön aldrig varit min bag vände jag blicken mot andra delar av tablån.
Ett av programmen jag fann, som snabbt blev en favorit hos mig och skrämde mig samtidigt var War Of The Worlds.
En slags fortsättning på den klassiska filmen med samma namn av Byron Huskin från 1953.
Utomjordingarna har legat i dvala undanstoppade i oljefat sedan 1950-talet och således inte döda som man då trodde.
Regeringen har mörkat detaljer om detta och invasionen 1953 verkar i mångt och mycket vara bortglömd förutom hos vissa.
Kropparna från utomjordingarna finns spridda på olika platser i USA.
Efter att en terroristattack gått snett på en sådan plats så vaknar de till liv igen, redo att ta över världen.

Vi får i tv-serien följa Harrison Blackwood, som blivit adopterad av Dr Clayton Forrester efter 1953-invasionen.
Han ingår i en liten grupp av människor som ska motarbeta den nya invasionen.
I gruppen ingår forskaren Suzanne (Lynda Mason Green), datasnillet Norton (Philip Akin) och den hårdföre militären Ironhorse (Richard Chaves).
I seriens första säsong, som så vitt jag vet är den enda som finns på dvd då säsong två gick en tidig död till mötes, får vi under 23 avsnitt se mänskligheten sättas på prov gentemot de allt elakare rymdvarelserna.
Till skillnad från den tidigare invasionen kan nu varelserna ta över mänskliga kroppar, och på så sätt obemärkt nästla sig in bland människor.

War Of The Worlds som tv-serie såhär 25 år senare, håller det?
Av rent nostalgiska skäl säger jag med eftertryck ja, även om skådespeleriet haltar stundtals.
Det är en spännande science fiction-serie med en del oväntade vändningar.
Kan inte svara för den 20 avsnitt långa säsong två dock, då den inte finns på dvd (vad jag vet).
Den kan ha visats även den på tv4, men har inget minne av den.
Visst, vissa av effekterna kanske är lite off, men det bärs upp av spännande program och ett relativt bra manus.
War Of The Worlds som tv-serie är definitivt värt att ägna ett par timmar åt.
Vore kul att se säsong 2 även om den avslutades tidigare än väntat.

Det är inget X-Files vi får bevittna, men med en dos spänning, lite elaka utomjordingar och lite otäcka scenarion är jag mer än nöjd.
Finns ju en uppsjö lökiga sci-fi serier där ute så W.O.T.W är en frisk fläkt i den bubblan.
Man får ha lite överseende med några styltiga repliker och sådär.
Lita inte på någon, för det kan vara en utomjording bärandes din närmstas skinn som en kostym.
TO LIFE IMMORTAL
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar