onsdag 20 mars 2013

The Monster Squad


























Title: The Monster Squad
Year: 1987
Dir: Fred Dekker
Review: M Original
****

Nostalgin högg tag i min sargade lekamen när jag på Söder i Stockholm såg The Monster Squad ligga i en hylla och blänka.
Såg denna film otaliga gånger när jag var yngre, på ett skrapigt VHS-band.
Är säkerligen 15 år sedan jag såg den senaste gången, men ändå minns jag typ hela filmen utantill.
120:- senare är den återigen i min ägo, och denna gång utan skrapet på gott och ont.
Jag förs onekligen tillbaka till skolkande eftermiddagarna med en skål popcorn och denna film plus en flaska läsk.
För Monster Squad är verkligen vad jag brukar kalla en popcorn-film.
Rakt igenom äventyr med en ganska enkel story, utan att för den sakens skull bli tunn.

Filmen handlar om ett gäng kompisar som gillar skräckböcker och serietidningar.
De kastas ovetande in i en hundraårig kamp mot Dracula och hans gäng av klassiska monster.
I rakt medstigande led från Van Helsing hamnar den sammes anteckningar i händerna på Sean (Andre Grower)..
Dracula ska med hjälp av en amulett och de klassiska monstren ta över jorden och det blir upp till The Monster Squad att stoppa honom.

Som dyrkare av de gamla monsterfilmerna blir man ju peppad av Dracula och Frankenstein.
The Monster Squad släpper in dessa gamla karaktärer i nutiden utan att de blir allt för pajigt.
Att höra Frankenstein lära sig ungdomliga fraser är på gränsen, men ligger på rätt sida så man slipper inmundiga skämskudden.
Nickningen åt den gamla Frankenstein-filmen från 1931 (James Whale, 1931) vid vattenbrynet är guld.
Tror att även den utan något ungdomligt band till The Monster Squad kan uppskatta den även idag.
Är inga mängder av effekter som förstör, utan de är där det behövs.

Storyn är som jag nämnde innan inte så svårt att hänga med i, men blir inte tunn för det.
Det är rakt på sak utan några större utsvävningar.
Någon på nätet jämförde den med The Goonies (Richard Donner 1985), men så långt skulle jag inte sträcka mig.
The Monster Squad är inte lika stark eller tidlös, även om den fyller sin funktion fortfarande.
Man blir glad av sådana här filmer, och det är en stark egenskap i dessa dagar då man snarare bara blir förbannad av filmer.
Skådespeleriet är lite styltigt till och från, men det är inget som stör då det inte är genomgående.

Dvd-utgåvan jag har innehåller tyvärr inget extrameaterial eller textspår.
Ljudet är också lite ojämnt då musiken och vissa skrik känns för "skarpa".
Bilden är bra och finns inget att klaga på för egen del.

Jag uppskattar nostalgifilmer som för mig tillbaka till barndomen.
The Monster Squad hör till denna kategori.
Den sortens film man inte kommer få se igen, tyvärr.. och då är det tur att någon gjort en god gärning genom att släppa den på dvd.
Popcorn, läsk och The Monster Squad är ett bra recept på trevliga 1.30.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar