onsdag 3 mars 2010

Edward D Wood Jr



I en tid av remakes, urvattnade filmidéer, filmskapare helt utan hjärta är det alltid uppfriskande att vända blicken bakåt.
Till en annan tid och en annan passion.
Till en era innan ett skamset ruttet manus kunde maskeras med massa dataeffekter som får det att styvna i brallan på alla utan en brinnande kärlek för filmkonsten.
Ibland när allt det skräp som prackas på oss blir för mycket brukar jag återvända till en kär vän.
Nämligen den mycket omtalade, men sällan hyllade Edward D Wood Jr.
Idag på bussen pratade en ung kille om Ed Wood, och han sa såklart att det var "världens sämsta regissör".
Jag väljer att inte hålla med.
Ed Wood hade kanske inte det kunnande som utmärker en "bra" regissör.
Men det han hade, och som jag anser att många (de flesta?) av nyare regissörer saknar, var just hjärta och passion.
Han brann för att göra film, och med en outtömlig entusiasm kastade han sig från scen till scen.
Han höll humöret uppe, trots att han aldrig fick det erkännande han tyckte han förtjänade, och hans filmer förtjänade.
Visst, hans filmer är otroligt pajiga, men ser man bortom det ser man en man med stor passion.
Men likt alla av Ed Woods sort så dog han fattig, alkoholiserad och hånad.
Ed blev uppmärksammad och hyllad av sådana som mig långt efter sin död, vi som inte bara ser honom som en kuf som gillade att dricka sprit, göra dålig film och klä sig i kvinnokläder.
Jag ser Ed Wood som en pionjär, som de facto stärker mig när självförtroendet är lågt i min valda livsbana.
Jag försöker då att plocka upp lite av Ed's passion och hjärta i vad han höll på med.
Denna text är inte skriven för att ge en stor inblick i Ed's liv, utan mer bara en reflektion.
Ett minne över en tid då hjärta fortfarande fanns med i filmkonsten på ett djupare plan.
Då inte alla filmer som var lite udda kallades "independent" och glömdes bort i biografernas källare.
Det tragiska är att Ed Wood dog utfattig, alkoholiserad med en rad porrfilmer i ryggen, då detta var det enda folk ville låta honom göra.
Men känner jag Ed rätt så gjorde han även dessa med stor passion och glädje.
Allt för filmen.
Edward D. Wood Jr 1924-1978

1 kommentar:

  1. ja jag kan itne hålla med mer. ÄLSKAR Ed Wood. och just för den passionen han hade för film! sett såå många värre filmer med en miljon mer i budget liksom. Man ser rakt igenom hur mycket han älskade vad han gjorde så. Plan 9 råkar faktiskt vara en riktigt BRA scifi rulle!

    SvaraRadera