måndag 20 oktober 2014

Diary Of The Dead (2007)















Title: Diary Of The Dead
Year: 2007
Dir: George A Romero
Review: M Original
***

Får ursäkta det lite dåliga uppdaterandet, men ett öga som krånglar har satt lite käppar i hjulet för filmtittande och framförallt skrivande på sistone.
Men nu tänkte jag fresta synnerven med att se om Romeros Diary Of The Dead.
Såg den när den kom ut i sällskap av P Original i hans forna lya, men vi zonade snabbt ut så en omblick krävdes kände jag.
Romero är ju något av en husgud för T.O i och med hans fenomenala zombietrilogi (ja, jag vet.. det kom fler, men trilogin är helig).
För att citera T.O's musikaliska avdelning Undergång (underganghc.bandcamp.com):
"I like it when zombies get shot in the head... Night, Dawn and Day Of The Dead!"
Köpte loss Diary av någon för en billig penning på luftslottet Facebook, som trots sin vidrighet visat sig vara utmärkt för filmköp på sistone.
Plånboken klagar, men ögonen jublar för allt nytt godis som hamnar i ägon.
Nu var det dags att återbesöka Romeros giv från 2007 och förhoppningsvis kunna stanna i zonen filmen igenom.

En grupp studenter är ute i skogen för att filma en skräckfilm.
Väl ute på "location" ser de en nyhetssändning där det sägs att det blivit ett utbrott av våldsamma dåd, som visar sig begåtts av de levande döda.
Gänget misstänker att allt inte kommer fram i nyheternas sändningar.
De splittras upp för att försöka ta sig till nära och kära.
På sina olika håll tvingas de konfronteras av de levande döda, och hur omvärlden försöker tysta ner det.
De filmar hela tiden sina eskapader för att kunna visa upp för omvärlden sen hur "sanningen" var.
Omvärldens murar rasar och de levande döda kommer allt närmare medan videokamerorna rullar.

Alltså... jag dyrkar ju Romero och har den allra största respekt för det han gjort för skräckfilmen och speciellt zombiegenren.
Alla som nuddat vid zombiegenren har Romero att tacka för typ allting.
Med det sagt är det med tungt hjärta jag tvingas inse att hans glansdagar inom den här genren är nog över.
Han har fortfarande bra idéer och samhällskritiken finns där som alltid, men det är inte samma kaliber längre.
Inte på långa vägar tyvärr.
Samhällskritiken mot vår allt mer påträngande bevakning av allting och hetsen med att filma och dela allt på sociala medier.
Även misstron mot den etablerade median finns där.
Det som är synd är att det blir för övertydligt och nästan som att det ska skriva en på näsan.
Vissa av scenerna känns väldigt pretentiösa och som att de fördummar en som tittare.
Detta i kombination med att skådespelarna inte är några höjdare gör filmen till en torr brödbit tyvärr.
Hade det spelats av bra skådespelare och att det där nässkrivandet hade tonats ner ett par snäpp så skulle filmen nog kunnat vara iallafall ganska bra.

Vi får iallafall Greg Nicoteros arbete på effektavdelningen så det är inte bara ner med filmen.
Det som skaver där är att det är datablod, vilket drar ner även det betyget tyvärr.
Men sminkningen är ju bra som alltid och våldseffekterna håller bra klass.... men det där rackarns datablodet alltså.
Det sticker i ögonen på mig och det retar mig filmen igenom.
Men de övriga effekterna är bra, synd bara att man lite glömmer bort det i det konstigt flygande blodets väg.

Jag har valt att inte se Survival Of The Dead (G. Romero 2009) baserat på betyget på den här filmen.
Den kanske är bättre, men känns som att när väl datablodet nästlats sig in så slipper man det inte.
Romero skapade i stort genren, men det finns ju en tid och plats att gå vidare oavsett om man är en pionjär.
Om han prompt var tvungen att göra en efter Day Of The Dead (G. Romero 1985) så hade det räckt med Land Of The Dead (G. Romero 2005).
Den hade sina stunder och där var iallafall skådespeleriet bra.
Visst är det kul med okända skådisar, men i Diary är de inte bra och förmedlar noll trovärdighet.
Det kan ju ha sin charm, men inte i filmer som dessa med ett budskap och där CV.t för regissören är så pass sylvasst som i fallet med Romero.
Nej, det väger tungt på min axlar att behöva skriva ner min husgud, men kan inte göra annat.
För Diary Of The Dead är inte många snäpp ifrån den där sortens skräckfilmer jag skriver hur illa jag tycker om i vart och vartannat inlägg här på bloggen.
Åtminstone kan man uppskatta att det inte är en miljon jump scares hela tiden.

Nej du George.. här missade du målet ordentligt tyvärr.
Det finns delar av manuset som jag gillar, men utförandet är för taffligt och dåligt, och som sagt stör datablodet något enormt.
Jag förstår nu andra omgången varför vi zonade ut och började prata om annat.
Det talas ju om att Romero och hans son ska göra en film angående originalutbrottet.
Jag vill vara peppad, men är orolig att den kommer bli som Diary, men jag hoppas verkligen att Romero ska återvända till sin forna glans.
För han har det ju i sig, det vet man ju.
Kom igen nu George, gör en ny zombierulle som raderar minnet av den här..... snälla.

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: *
- Effekter: **
- Skådespeleri: *
- Helhet: **


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar