fredag 11 april 2014

Shogun Assassin (1980)











Title: Shogun Assassin
Year: 1980
Dir: Robert Houston
Review: M Original
****

Kommer ihåg det så väl, jag och min pappa är i London på semester.
Vi har turistat och gått mil efter mil i denna metropol som London är.
Utöver turistandet så blev det en del filmköp, då Englands censur inte var lika strikt som Sveriges då.
Lämnade med kallsvettiga nervösa händer fram högen med filmer till hon i kassan på HMV.
Pappa fick sköta betalningen då det var 18-årsgräns på filmerna och jag inte uppnått ålder med flera år.
En av filmerna var Shogun Assassin.
Hade läst om den i någon filmtidning, och direkt fängslats av den helt briljanta framsidan.
"Meet the greatest team in the history of manslaughter".... bingo!
De höjda svärden, och barnet som tittar fram i sin vagn, hur skulle jag kunnat låta bli?
Väl hemma så fick jag precis vad jag ville ha, och mycket mer.

Storyn är lika klassisk som den är enkel.
Ogami är bödel för shogun, en sådan bödel som shogun räds, men som inte räds shogun.
När shogun börjar bli paranoid och kräver trohet och lojalitet från alla och envar hamnar Ogami på hans dåliga sida.
Ogamis fru mördas av ninjor och shogun kräver att han svär evig trohet eller begår harakiri tillsammans med sin son Daigoro.
Ogami väljer ett tredje alternativ och bestämmer sig för att sätta sig upp mot shogun, och far och son ger sig ut på en resa fylld av hämnd och våld.
Enkelt, rakt på sak och inga krusiduller.

Shogun Assassin är en ihopklippt version av delar i serien av filmerna Lone Wolf & Cub.
Det finns också en bokserie om 28 böcker, som filmerna baserats på.
Ny musik har lagts till i filmen, och även ett berättarspår av Daigoro, som följer med genom hela filmen.
Musiken är helt magnifik, och hör till bland mina absoluta favorit soundtracks.
Vet att det finns folk där ute som inte gillar Shogun Assassin just på grund av den nya musiken, och att det är en ihopklippning, men mig gör det inget.
Den version jag har av serien filmer är så fruktansvärt dåligt textad, så har tyvärr inte ens sett den.
Kan man hoppas på ett återsläpp med en bra textning månne?
Håller tummarna för det.

Shogun Assassin är en sådan film som det alltid är för länge sedan du såg.
Det slår mig varje gång jag ser den, att "varför ser jag inte den här oftare?"
Den är bra, välgjord, vacker (om man får använda sådana ord om våld... kanske kommer någon och tar mig i örat) och fylld till bredden med våldsamheter, som sig bör i en film som denna.
Ogami ser onödigt hård och sliten ut, och Daigoro är ett av de bästa filmbarnen i historien.
Scenen när han ska hämta vatten åt sin skadade pappa... inte ett öga är torrt.
Överlag är Shogun Assassin en sådan där film som aldrig skulle kunna göras idag.
Den är gjord på ett sådant sätt som ingen gör film längre.
Det är skitigt på ett bra sätt och hela utseendet på filmen är något du inte ser längre.
Tänk smutsigheten i Texas Chainsaw Massacre (T. Hooper 1974) och man börjar närma sig.
Ingen välpolerad lins och smidigt ljussatt film här inte, och det bidrar bara till mina positiva tankar om filmen.
Hade den varit gjord på senare år hade den förmodligen varit för "ren" för att intressera.
Sen är det ju ingen hemlighet att jag brinner för 70-talsrullar och kanske inte har ett helt vänligt öga mot nyare filmer.

Shogun Assassin hör till mina favoritfilmer inom denna genre, och kanske i film överlag.
Den är stenhård, bra gjord, har en story man engagerar sig i även om vissa kanske skulle kalla den simpel och man får vad man vill ha.
Jag blir lika peppad nu som när jag första gången tryckte play på min gamla VHS-spelare alla de där åren sen.
På toppen av alla asiatiska filmer jag sett genom åren.
Det är ingen dålig bedrift med tanke på hur många suveräna filmer man sett under paraplyet "asiatiska filmer".
Plus att vi här får se förlagan till The Three Storms ifrån mästerverket Big Trouble In Little China (J. Carpenter 1986) i The Masters Of Death.
Sådant gör ju filmnörden i mig ännu gladare.
En rakt igenom stenhård och mycket bra film, som kittlar på precis rätt ställen genom hela filmen.
Såg den för två veckor sedan, och ja... det är faktiskt för länge sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar