onsdag 23 juni 2010

Rock N Roll High School



Title: Rock N Roll High School
Year: 1979
Dir: Allan Arkush
Review: M Original
****

Om du som jag avgudar Ramones och b-film är detta verkligen handen i handsken.
P.J Soles som den genomhärlige Riff Randell som utmanat de stela lärarna och rektorn på sin skola.
Jag skrev för övrigt en hyllningssång till nämnda Riff Randell med ett av mina band jag spelat med.
Filmen kretsar kring Riff och Kate på skolan Vince Lombardi High där den nya rektorn vill förbjuda all form av ungdomshärj.
Rockmusik, och framförallt The Ramones är en avkomma till dyngan man får under skorna en lerig dag ungefär.
Vi träffar också på sportkillen Tom som, precis som jag själv, tycker Riff är en underbar kvinna.
Kate i sin tur är sugen på Tom, och de tar båda hjälp av den allvetande Eaglebauer som via sitt toalettkontor ger eleverna allt de kan behöva.
I samma veva kommer The Ramones till staden för att ha en konsert, och självfallet måste Riff dit för att kunna lämna sina texter hon skrivit åt dom.
Men käpparna i hjulen står som spön i backen... kommer Riff få se sina hjältar eller kommer hon hindras?
Let's go for rock n roll!!!

Rock N Roll High School är en b-film med allt vad det innebär, på ett skönt sätt.
Man får vad man vill ha i en "utmana vuxenvärlden"-film baserad runt musik, fester och härj.
Det är upptåg på upptåg, nördiga freshmens som låses in i skåp, sviniga korridorsvakter, jocks, punkare och allt annat man behöver.
Dessutom får man här ett av mina absoluta favoritband The Ramones på köpet.
Filmen är rolig, pajig utan att bli tramsig och det är mycket bra musik.
Lite i samma skola som den senare filmen Detroit Rock City, där Ramones bytts ut mot Kiss, men grundstoryn är den samma.
Båda filmerna är riktigt roliga, och väl värda att se.. även om man inte som jag dyrkar banden.
P.J Soles känner vi också igen från filmklassiker som Halloween och Stripes.
Filmen går i stilen man känner igen från andra "ungdomsfilmer" som Porkys, Deltagänget och liknande.. fast ändå annorlunda.
Rock N Roll High School är inte lika fokuserad kring jakten på det andra könet, även om vi får lite sådant här med.
Överlag en rolig, bra och klassisk film som varje gång jag ser den får mig att sakna The Ramones.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar