söndag 4 april 2010

Evil Dead



Title: The Evil Dead
Year: 1981
Dir: Sam Raimi
Review: M Original
****

Innan Sam Raimi gick vidare till att göra plågsamt träiga filmer med såna där dataeffekter som får det att blixtra i skallen gjorde han världen en stor tjänst.
Han, tillsammans med den lysande Bruce Campbell och en trogen skara till gjorde The Evil Dead.
En av de första filmerna att hamna på den ökända Video Nasty-listan.
Filmen kretsar kring 5 ungdomar som åker för att övernatta i en övergiven stuga i skogen.
Väl där hittar de i källaren en bandspelare med en mystisk man som pratar om demoner och "de dödas bok".
Mannen på bandet börjar uttala uråldriga besvärjelser som sägs väcka demoner till liv.
En av kvinnorna i gänget får panik och försöker sticka ifrån stugan och våldtas då av skogen (!).
Ash (Bruce Campbell) försöker skjutsa henne därifrån, men skogen har förtört deras enda väg därifrån, och natten har precis börjat.
Sedan brakar det hela loss när den våldtagna kvinnan visar sig ha blivit besatt av demonerna från boken.
Kampen för överlevnad plockar bort en efter en, och vem kommer överleva till morgonen egentligen, och vem är "dead by dawn"?

The Evil Dead klassas för mig som en av de absolut bästa skräckfilmerna någonsin.
Handlingen är klockren, effekterna bra och fantasifulla även om budgeten var "shoestring".
Kameravinklarna är innovativa och modiga, och hela känslan man får av filmen är extremt klaustrofobisk.
Man bjuds även på en rad The Three Stooges liknande scener man kan skratta gott åt.
The Evil Dead har inte samma flört med humor som uppföljarna har, utan här är det skräcken som är i fokus.
Detta gör också att jag, trots att jag gillar del 2 och 3, ändå hållar originalet som den absolut bästa.
Runt 1981 kom det väldigt mycket bra skräckfilmer, och det är en bedrift att lyckas hålla en fräsch känsla ända fram till idag, 2010.
The Evil Dead har absolut åldrats med stil, och den är fortfarande smart, snygg och obehaglig i all sin lågbudgethet.

Det har pratats på diverse sidor runt på internet om en re-make av Evil Dead, men detta verkar ha stoppats nu.
Istället pratas det nu om en uppföljare, alltså en del 4 i serien där Ash återigen ska tampas med de odöda demonerna.
Om vi någonsin får se denna, och hur denna kommer stå sig återstår att se antar jag.

The Evil Dead är en av de absolut mest fröjdefulla filmerna att se i mina ögon.
Klockren från början till slut, har bra skräck, humor, skådespelare, kameraarbete och manus.
Står sig än idag, även om snart 30 år har gått och många, MÅNGA skräckfilmer har kommit efter.
Jag fick frågan senast jag såg Evil Dead hur många gånger jag sett den egentligen.
Svårt att svara på, men det jag vet är att jag och en kamrat såg filmen för att sedan spola tillbaka den (old school) och se den direkt igen.
Samma sak med Evil Dead II (1987).
Mitt första möte med Evil Dead var på en sunkig piratkopia som hyrdes ut i en lokal videobutik.
Den klippta versionen där ca en kvart är borta ur filmen.
När jag sedan fick min egen kopia, som jag då trodde var helt oklippt, gick den varm i videon.
När jag sedan fick DVD-versionen i special utgåva kunde jag pensionera min VHS-version som var märkbart sliten.
En av de skräckfilmer jag sett flest gånger är det hur som helst, och om mina ögon håller så kommer jag se den otaliga fler gånger innan det är min tur att bli odöd skogsdemon.
Håll utkik efter specialversionerna av Evil Dead och Evil Dead II.
Mycket extramaterial och en helt lysande förpackning för oss nördar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar