fredag 17 april 2015

Firestarter (1984)

















Title: Firestarter
Year: 1984
Dir: Mark L. Lester
Review: M Original
***

Minns mig tillbaka till VHS-guldåldern.
Kanal 5 visade massa godis ungefär hela tiden, och inte som nu massa tramsiga program.
Det var skräckrullar och skön action var och varannan dag känns det som.
Kanske mitt inre jag som målar upp en mer romantiserad bild av kanalen, men spelad ein mycket därifrån åtminstone.
En av dessa filmer var just Firestarter, eller Eldfödd som den heter i Sverige.
Har alltid varit mer för att se filmer än läsa böcker, så har faktiskt inte läst Eldfödd av Stephen King.
Men kanske borde ge mig på det nu när jag som något mer "vuxen" faktiskt läser en bok då och då.

Andrew (David Keith) och Vicky (Heather Locklear) träffas när de båda ska medverka i ett medicinskt test.
Som så ofta förr när en skum grupp genomför tester som dessa går något snett.
Nästan alla av patienterna dör medan Andrew och Vicky utvecklar paranormala krafter.
Vicky kan läsa tankar och Andrew kan med hjärnans kraft få folk att göra det han vill.
När de sedan får ett barn så visar det sig att hon, Charlene (Drew Barrymore) utvecklat pyrokinesi.
Hennes krafter är i stort sett okontrollerbara och dessutom är "Byrån", en statlig organisation med inte helt rent mjöl i påsen, på jakt efter familjen för att utföra experiment på dem.
Vicky dödas och Andrew och Charlene ger sig av på flykt.
Byrån med Hollister (Martin Sheen) i spetsen och den vidrige John Rainbird (George C. Scott) gör allt som står i deras makt för att få tag i far och dotter.
Vad som kan komma att ske ifall de får tag i dem kan de inte ens föreställa sig.

Jag har lärt mig ett och annat genom att vara den filmnörd som jag är.
En av de viktigaste lärorna är att aldrig ställa upp på ett medicinskt experiment av något slag.
Det slutar ju aldrig bra, får man inte någon slags åkomma av värre slag så blir man jagad av myndigheter som vill stoppa nålar i varenda kroppsöppning på en.
Visst vore det fräckt att kunna kontrollera vad folk skulle göra genom att bara blänga på dem en skvätt...
Men nej, jag står över.
I ärlighetens namn har jag blivit erbjuden att gå med i olika studier beroende på min sjukdom men vägrat av just sagda anledning.
Vet ju inte vilken ljusskygg grupp som står i bakgrunden och tittar på...

Var lite orolig att se om Firestarter eftersom det blivit en hel radda födelsedagar sedan jag senast såg den, och då gillade jag den verkligen.
Vissa filmer åldras ju inte med stil tyvärr och det blir en besvikelse när man ser om den i modernare tid.
Vi behöver kanske inte ta upp Howard The Duck (W. Huyck 1986) igen?
Men efter att ha sett om Firestarter måste jag säga att den ändå åldrats väl.
Mycket av det beror nog på den starka skådespelarensemble som filmen faktiskt har.
Ingen gör bort sig, och George C. Scott är riktigt obehaglig på sina håll som Rainbird och Sheen gör en bra roll igen i en King-film.
Året innan spelade han med i ytterligare en King-film, nämligen The Dead Zone (D. Cronenberg 1983).
Drew Barrymore dök också upp i en King-adaption året därpå, Cat's Eye (L. Teague 1985).
Har inga bryderier kring skådespeleriet i filmen utan det håller en bra nivå.
Mycket som sagt beroende på Sheen och Scott som sköter sina respektive roller utmärkt.

Med tanke på titeln och premisserna för filmen så är det ju en del effekter med eld inblandat.
Det som är bra är att det de facto är eld och inte eld gjord med hjälp av en dator.
Folk brinner, hus brinner, skor brinner, eldklot flyger och allskönes annan bråte går upp i rök (pun intended genom filmen.
Stuntmännen förtjänar hatten av för det är en och annan som står i ljusan låga under ganska långa stunder.
Känns friskt att se med tanke på min aversion emot dataeffekterna som dominerar prick allt nu för tiden.
Det ser verkligare ut för ja.. det är riktig eld.
Vissa av sakerna görs smart med, det antyds att något händer med hjälp av ett ljud eller liknande.
Det är ett grepp jag uppskattar, för ibland så är ju det gamla talesättet "less is more" sant.
Sen bjuds man ju på en rungande avslutning som gör att man sitter och jublar i tv-soffan.
Som jag skrev innan, åldrats med stil.

Mitt enda egentliga minus, och det rör faktiskt inte själva filmen, är att utgåvan på DVD som jag har inte är top notch.
Ljudet är lite lågt och bilden är inte restaurerad alls vilket ger den en lite murrig look.
Det känns som man kollar på en VHS, och det är ju onekligen nostalgiskt, men lite tråkig bild är det trots det.
Jag gillar ju den lortiga looken som vissa filmer hade förr om åren, men här känns det ibland bara som att de överfört en dålig kopia till DVD'n.
Alltså inte att filmen hade ett ruffigt utseende från början utat att det mest rör lathet att fixa bilden vid överförandet.
Men, det är inte hela världen och man ser vad som händer, till skillnad från min gamla kopia av Near Dark (K. Bigelow 1987) där det korrekt var helt mörkt långa stunder plus dåligt ljud.
Det var sådär kul att titta på.
Firestarter DVD'n må vara murrig, men man ser iallafall allt som händer.
Kanske finns en annan version där ute med bättre bild, och den kan vara att rekommendera om ni kan välja.

Firestarter är en mysrysare för att citera vissa recensenter på 80-talet.
Det är ett skönt tempo, bra skådespelare och en bra story som jag tycker håller bra.
Har ju alltid uppskattat historier som denna där staten är skurken och den "lilla människan" måste kämpa emot.
Effekterna är bra och hela filmen har åldrats väl och håller sig i framkant av King-adaptionerna.
Såg nyligen The Stand (1994) och The Langoliers (1995) och de hade inte åldrats alls bra, men då ska man minnas att de är ifrån det sämsta årtiondet för film.
Men Firestarter undviker alla de fallgroparna där de två ovannämnda filmerna trillar med nyllet rakt ner i.
En skön stunds underhållning, lite spänning och lite fräcka effekter.
Helt klart värt tiden och jag är nöjd att jag återvände till den efter alla dessa år.
Inte den bästa av King-adaptionerna, men långt upp i listan är den allt.
Enda är att leta reda på en utgåva med restaurerad bild om du har möjligheten.

Soares-skalan:
- Underhållningsvärde: ***
- Effekter: ***
- Skådespelare: ***
- Helhet: ***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar